Automobilka Bugatti

Bugatti logoZnačka Bugatti patří mezi nejpozoruhodnější automobilové zjevy všech dob. Jméno jí dal Ettore Bugatti, který na počátku dvacátého století nejprve sbíral zkušenosti v továrnách De Dietrich nebo Deutz. Tento legendární konstruktér stavěl ve své době nejlepší sportovní a závodní auta na světě. Při jejich konstrukci se řídil intuicí a svým uměleckým cítěním. Značka Bugatti byla za doby první republiky silně spjata s Československem. Mezi našimi šlechtici a soukromými jezdci nebyla nouze o finance, takže ve velkých počtech objednávali sportovní vozy, které tehdy patřily k vůbec nejdražším. Většina z nich s nimi startovala ve sportovních podnicích, a dokonce i v seriálech Velkých cen, tehdejší obdoby dnešní Formule 1. Eliška Junková se svým manželem Čeňkem, Zdeněk Pohl nebo Jiří Lobkovic – to byla jména, která se těšila v motoristickém světě obrovské úctě. Byli to skuteční rytíři, kteří ve vozech Bugatti často nakonec našli smrt.

Nepočítáme-li prototyp řady 10, je první modelovou řadou Bugattiho typ 13. Jde o první skutečně malé auto, s objemem pouhých 1,3 litru, jež ve své době mohlo na zatáčkovitějších tratích pokořit i daleko větší stroje s objemem až 5 litrů. Celý vůz je postaven s využitím jedinečné techniky. Jeho malý motor byl opatřen vačkovou hřídelí v hlavě válců, všech osm ventilů bylo ovládáno prostřednictvím Bugattiho prapodivných banánovitých zdvihátek a celý motor byl vybaven tlakovým mazáním. Znamenitá převodovka má čtyři stupně vpřed a jeden vzad, přičemž na druhou, třetí a čtvrtou rychlost jelo auto 66, 82 a 115 km/h. Čtyřválec OHC dával zprvu výkon 20 koní. Od roku 1920 vybavoval Bugatti své vozy řady 13 motory s novou hlavou válců, využívající šestnáctiventilové technologie. Při nezměněném objemu 1,3 litru tak vzrostl výkon až na 50 koní. Jízdní stabilita byla jako u všech ostatních vozů Bugatti na špičkové úrovni, podporovaná lehkým a naprosto přesným řízením. Typ 13 předznamenal blížící se úspěchy Bugattiho plnokrevníků. Není bez zajímavosti, že vůbec nejstarší dochovaný vůz Bugatti, jímž je právě typ 13, je dnes součástí sbírek Národního technického muzea v Praze. Jde o první z pěti vozů, které Bugatti roku 1910, v prvním roce existence své továrny, vyrobil. Již v roce 1913 zakoupil tento vůz Robert Patočka, ředitel rafinerie cukru v Ústí nad Labem, a již 13. dubna s ním stanul na startu závodu Zbraslav – Jíloviště. Patočka zde přesvědčivě zvítězil ve své objemové kategorii, a to průměrnou rychlostí 66 km/h. Nadělil si tak příjemný dárek ke svému jmenování do funkce prezidenta Českého automobilového klubu.

Od chvíle, kdy se v roce 1924 v Lyonu zjevilo Bugatti Type 35, vyznačovaly se všechny vozy této značky určené pro závody Velkých cen ušlechtilou krásou, charakterizovanou absolutním podřízením funkčnosti namísto pomíjivé stylovosti: vše od chladiče až po kola bylo navrženo inženýrem s uměleckým cítěním. Objem jeho motoru se pohyboval od 2 do 2,2 l, jeho výkony pak v závislosti na použití nebo nepoužití kompresoru kolísaly od 90 do 150 koní. Na úspěchy modelu 35, který během několika let nasbíral téměř 2 000 vítězství v různých sportovních podnicích, navázaly závodní typy 40 (čtyřválec) a 45 (osmiválec), v sériové produkci cestovních vozů byly zastoupeny modely 44 a 46.

Model 51, vyráběný v letech 1931 až 1935, byl vyvrcholením konstrukční řady závodních speciálů odvozených od typu 35. Bugatti 51 měl pod dlouhou úzkou kapotou kapalinou chlazený řadový osmiválec s přeplňováním a objemem 2,3 litru, jenž dával výkon 180 koní, umožňující vyvinout nejvyšší rychlost 230 km/h. Existovalo také provedení 51A s motorem o objemu 1,5 l. Hlavní změnou oproti modelu 35 bylo použití rozvodu se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců (2xOHC). Závodní speciály typu 51 byly posledními vozy Bugatti, které byly na Velkých cenách schopny držet krok s nastupujícími, Hitlerem subvencovanými hegemony Mercedes a Auto – Union. Jeden z vozů tohoto typu zakoupil v roce 1931 Jiří Christian Lobkovic z Mělníka, jeden z našich nejlepších meziválečných automobilových závodníků. 27. září 1931 s ním Lobkovic startoval ve Velké ceně Československa na Masarykově okruhu a v mimořádně silné mezinárodní konkurenci dojel na znamenitém čtvrtém místě. Dodnes je to největší úspěch českého závodníka v závodech Velkých cen, resp. Formuli 1. V květnu roku 1932 jel Lobkovic na pětilitrovém Bugatti 54 Velkou cenu Německa na Avusu u Berlína. Zde však havaroval a následkům svých zranění podlehl. Po jeho smrti převzal vůz Zdeněk Pohl, jenž s ním velmi úspěšně startoval až do roku 1947.

Na sklonku dvacátých let vznikl typ 41, známější pod označením Royale. Jde o jeden z nejpozoruhodnějších vozů, které kdy byly vyrobeny. Vzhledem k vysoké ceně a hospodářské krizi bylo vyrobeno pouze sedm vozů tohoto typu. Vozy Royale byly po všech stránkách monumentální. Pod dlouhou kapotou ukrývaly atmosféricky plněný osmiválec s rozvodem OHC a třemi ventily na válec, které měly objem neuvěřitelných 12,7 nebo 14,7 litru a výkon až 275 koní. Tuto gigantickou jednotku chladilo 48 litrů vody a mazalo 23 litrů oleje. Převodovka byla uložena v jednom bloku s rozvodovkou zadní nápravy. Litá kola měla ráfky o průměru 24 palců, které v duchu Bugattiho zvyklostí tvořily zároveň vnější část brzdových bubnů. Brzdy byly opět mechanické. Spotřeba paliva, dodávaného z nádrže o objemu 190 litrů, činila v průměru 40 l/100 km. Vozy Royale dosahovaly rychlosti téměř 200 km/h, což byla podobná rychlost, kterou jezdily vlaky francouzské rychlodráhy, která motory typu 41 používala také.

Posledními Bugattiho modely byly typy 55 a 57, na něž po válce navázala poslední série vozů 101. Poté továrny v Molsheimu převzala letecká společnost Hispano Suiza. Teprve v devadesátých letech se díky italským investorům zrodil supersportovní model EB 110, který měl ve verzi S pohon všech kol, výkon 600 koní a nejvyšší rychlost 350 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 s. Tento model se však svého nástupce nedočkal. Značku Bugatti pak ovšem koupil koncern Volkswagen (dneš vyrábí škoda, opel, a samzřejmě klasiku jako VW Golf) a do výroby zavedl model Veyron, který nyní patří díky výkonu 1001 koní k nejsilnějším osobním vozům planety.

Zdroj: Autodoplnky.cz

Automobilka Bugatti v současné době nabízí pouze model Bugatti Veyron.

Vyzkoušejte taky alkohol tester, pomůže když si nejste jistí.