Druhy paliv

Zemní plyn se dnes používá běžně jako palivo do aut, jako tzv. LPG, ale oni existují i motory na CNG, což je stlačený zemní plyn. Do lon’ského roku nebyl tento typ paliva zatížený spotřební daní, ale dnes už ano, i když jen velmi nepatrně. Z každého litru stá dostává 0,55 Kč. A tak to má prý zůstat až do roku 2015. Zemní plyn jako takový se skládá z metanu. Tím pádem, že dnes jsou stále přísnější ekologické limity, tak se motory CNG musí dostat na logiku, že musí splnit bez složitých systémů, následné úpravy spalin. S příchodem normy Euro 6, budou muset mít všechna větší auta na dieselové bázi filtr pevných částic a systém katalytické redukce SCR.

Auta na CNG bázi si ovšem pořád ještě vystačí s obyčejným katalyzátorem. Ten musí mít z důvodu, že si kvůli řídké síti plnících stanic udržují dvoupalivou konfiguraci. Kromě čistého spalování má zemní plyn ještě více dalších výhod. Tak kupříkladu má vysokou antidetonační odolnost. Právě proto motor pracuje s vysokou dynamickou kompresí a vyšší účinností. Plyn zároven‘ nemaže a neodpařuje se, čili motoru nebere teplo. Motory CNG mají i nějakou tu nevýhodu. Tak třeba je to objemnost tlakových nádob. Do těch se ani tak zas moc nevejde.

Litr nafty obsahuje asi tak o třetinu méně energie než je tomu u zemního plynu. Když se podíváme na akustiku a komfortu, tak duní v podstatě obě varianty. Plynový motor se vytáčí častěji, aby těžkým vozem pohnul. Kompresor také piští, ten zvuk připomíná vysavač. Pokud se to má všechno porovnat, tak CNG, je méně nákladné.